Как се консумира чия – закуска и калории

Чията (Salvia hispanica) е древна суперхрана, която датира от времето на ацтеките и маите. Тези малки семена са изключително богати на хранителни вещества и предлагат множество ползи за здравето. Благодарение на високото съдържание на фибри, протеини, омега-3 мастни киселини, витамини и минерали, суперхраната е идеален избор за всеки, който иска да подобри своята диета и общо здравословно състояние.

Едно от най-забележителните качества на чията е нейната способност да абсорбира голямо количество вода, образувайки гелообразна текстура. Това я прави идеална за добавяне към различни рецепти, като по този начин се увеличава хранителната стойност на ястията, без да се добавят излишни калории. Освен това тя е безвкусна, което я прави лесна за комбиниране с почти всяка храна или напитка.

Консумацията на суперхраната е изключително полезна за хората, които се стремят да подобрят своето здраве и физическа форма. Тя подпомага храносмилането, подобрява сърдечно-съдовата система, укрепва костите и зъбите, и подкрепя метаболизма. Тези малки семена са истинско съкровище в света на суперхраните. Заслужават място в диетата на всеки, който се стреми към здравословен начин на живот.

Има различни начини за консумация на чия, като най-популярните включват добавянето й към смутита, пудинги, овесени каши и хляб. Може да се използва и като заместител на яйца в рецепти за печива, което я прави подходяща за вегани и хора с алергии към яйца. За да използвате чията като заместител на яйца, смесете една супена лъжица чия семена с три супени лъжици вода и оставете сместа да престои за няколко минути, докато се сгъсти.

Чията може да се консумира както в сурово състояние, така и след термична обработка. Важно е обаче да се има предвид, че при термична обработка някои от полезните вещества може да се загубят. Затова, когато е възможно, е препоръчително чията да се консумира в сурово състояние, за да се запазят всичките й хранителни ползи.

Чия калории

Когато става въпрос за чия калориите трябва да сте наясно, че тя е относително нискокалорична суперхрана. Това я прави идеална за хора, които искат да поддържат здравословно тегло. Средно, една супена лъжица чия семена съдържа около 58 чия калории. Това количество чия калории предоставя значителна доза енергия, без да добавя излишни калории към дневния ви прием. Освен калориите, чията е богата на хранителни вещества като:

  • Фибри: Една супена лъжица чия семена съдържа приблизително 5 грама фибри, което е около 20% от препоръчителния дневен прием за възрастен. Фибрите подпомагат храносмилането и поддържат чувството за ситост за по-дълго време.
  • Протеини: Чията е добър източник на растителни протеини, като съдържа около 2 грама протеин на супена лъжица. Протеините са от съществено значение за изграждането и възстановяването на тъканите в организма.
  • Омега-3 мастни киселини: Тези мастни киселини са изключително полезни за сърцето и мозъка, а чията е един от най-богатите растителни източници на омега-3. Омега-3 мастните киселини помагат за намаляване на възпалението и поддържат здравето на сърдечно-съдовата система.
  • Калций: Тази невероятна суперхрана съдържа значително количество калций, който е важен за здравето на костите и зъбите. Една супена лъжица чия семена осигурява около 18% от препоръчителния дневен прием на калций.

Чията може да бъде добавена към различни храни и напитки, което я прави универсална съставка за здравословни рецепти. Освен ниското съдържание на калории, чията е богата на антиоксиданти, които помагат за предпазване на клетките от увреждания, причинени от свободните радикали. Това прави чията идеален избор за всеки, който иска да подобри своето здраве и дълголетие.

Закуска с чия

Един от най-популярните начини да се консумира чия е като част от здравословната закуска. Да хапваме закуска с чия е не само вкусно, но и изключително полезно за организма. Ето няколко идеи за закуска с чия:

  1. пудинг: Това е лесна и вкусна опция за закуска. Смесете 3 супени лъжици чия семена с една чаша бадемово мляко (или друго растително мляко), добавете малко мед или кленов сироп за сладост и оставете сместа в хладилника за поне 2 часа, за да набъбне. Можете да добавите пресни плодове, ядки или кокосови стърготини за допълнителен вкус и текстура.
  2. смути: Добавете 1-2 супени лъжици чия семена към любимото си смути за допълнителни фибри и протеини. Комбинирайте плодове като банани, ягоди, спанак и кокосово мляко, за да създадете вкусна и хранителна напитка.
  3. овесена каша: Смесете овесени ядки с мляко и добавете 1-2 супени лъжици чия семена. Оставете сместа да престои в хладилника през нощта. На сутринта добавете пресни плодове, ядки или мед за сладост.
  4. хляб: Можете да добавите чия семена към тестото за хляб или мъфини, за да увеличите хранителната стойност на печивата. Това е отличен начин да включите чия в ежедневната си диета.
  5. Чия с кисело мляко: Смесете чия семена с кисело мляко и оставете сместа да престои в хладилника за няколко часа. Добавете пресни плодове, мед или гранола за вкусна и здравословна закуска.

Закуската е отличен начин да започнете деня си с енергия и хранителни вещества. Чията осигурява устойчиво освобождаване на енергия, което ви помага да поддържате нивото си на активност през целия ден. Освен това, помага за поддържане на стабилни нива на кръвната захар, което предотвратява чувството на глад и допълнително хапване между основните хранения.

Чия – суперхрана с чудни ползи за организма

Чията е призната като суперхрана поради множеството ползи за здравето, които предлага. Тези малки семена съдържат впечатляващ спектър от хранителни вещества и са доказано полезни за организма по различни начини. Ето някои от чудните ползи на чията:

  1. Подобряване на храносмилането: Високото съдържание на фибри в чията подпомага храносмилането и предотвратява запек. Фибрите също така подпомагат чувството за ситост, което може да помогне за контролиране на апетита и поддържане на здравословно тегло.
  2. Подкрепа за сърдечно-съдовата система: Омега-3 мастните киселини в чията са изключително полезни за сърцето. Те помагат за намаляване на възпалението, понижават нивата на лошия холестерол и намаляват риска от сърдечни заболявания.
  3. Укрепване на костите и зъбите: Чията е отличен източник на калций, магнезий и фосфор, които са от съществено значение за здравето на костите и зъбите. Това прави чията особено полезна за хора, които не консумират млечни продукти.
  4. Подобряване на метаболизма: Протеините и фибрите в чията подпомагат метаболизма и могат да помогнат за регулиране на нивата на кръвната захар. Това е особено полезно за хора с диабет или предразположени към инсулинова резистентност.
  5. Антиоксидантни свойства: Чията съдържа антиоксиданти, които помагат за борба със свободните радикали и предпазват клетките от увреждане. Това може да забави процеса на стареене и да намали риска от хронични заболявания.
  6. Подкрепа за загуба на тегло: Поради високото съдържание на фибри и протеини, суперхраната може да помогне за поддържане на усещането за ситост за по-дълго време, което може да помогне за намаляване на калорийния прием и подпомагане на загубата на тегло.
  7. Подобряване на кожата и косата: Хранителните вещества в чията, включително омега-3 мастните киселини, антиоксидантите и витамините, подпомагат здравето на кожата и косата. Редовната консумация на чия може да подобри еластичността на кожата и да подпомогне растежа на здрава коса.
  8. Подкрепа за енергия и издръжливост: Източник е на устойчиво освобождаване на енергия, което я прави отлична храна за спортисти и активни хора. Тя помага за поддържане на енергийните нива през целия ден и подобрява издръжливостта.
  9. Регулиране на нивата на кръвната захар: Помага за стабилизиране на нивата на кръвната захар, което е особено полезно за хора с диабет или предразположени към диабет. Фибрите в чията забавят абсорбцията на захар в кръвта, което предотвратява внезапни скокове и спадове в нивата на глюкоза.
  10. Поддържане на хидратацията: Има уникалната способност да абсорбира до 12 пъти собственото си тегло във вода, което я прави отличен хидратант. Когато се консумира с течности, чията помага за поддържане на оптималната хидратация на организма.

Заключение

Чията е изключителна суперхрана с множество ползи за здравето. Нейната универсалност и хранителна стойност я правят идеален избор за включване в ежедневната диета. Опитайте различни начини за консумация на чия и се насладете на положителните ефекти, които тя може да има върху вашето здраве.

На нашия сайт VitaMag.bg. може да откриете био продукти и суперхрани, включително и чия, с доказан произход и качество на достъпни цени.